1. Czym jest depresja?
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych. Depresja zaliczana jest do zaburzeń afektywnych jednobiegunowych, jej głównym obszarem są emocje. W obrazie klinicznym obserwujemy obniżony nastrój, spadek poczucia własnej wartości, poczucie winy.
Depresja to choroba trwale dezorganizująca życie i uniemożliwiająca choremu realizację codziennych zadań.
2. Jak odróżnić depresję od przygnębienia?
Czas utrzymywania się objawów |
PRZYGNĘBIENIE
godziny - dni |
DEPRESJA
tygodnie |
Poczucie choroby |
zwykle nie występuje |
występuje |
Dezorganizacja czynności złożonych |
nie występuje |
występuje |
3. Epidemiologia
Depresję stwierdza się u 1% dzieci 2-3 letnich, 2% dzieci 6-12 letnich (do okresu pokwitania dotyka ona równie często dziewczynki i chłopców) oraz nawet u 8% nastolatków (od okresu pokwitania dwukrotnie częściej na depresję chorują dziewczęta/kobiety). Według WHO na depresję choruje 20% osób poniżej 18 roku życia. Szacuje się, że szeroko rozumiane zaburzenia depresyjne mogą występować 20% nastolatków, a niektóre źródła podają, że objawy depresyjne stwierdza się u blisko co trzeciego nastolatka.
4. Objawy zaburzeń nastroju i depresyjnych u dzieci i nastolatków
Depresji obserwowane u dzieci i nastolatków ogólnie przypominają objawy występujące u dorosłych, choć jest też wiele odmiennych cech i charakterystycznych dla tej pierwszej grupy wiekowej:
• smutek, przygnębienie, płaczliwość; u dzieci i nastolatków w odróżnieniu od dorosłych bardzo często dominuje drażliwość, dziecko łatwo wpada w złość lub rozpacz, może demonstrować wrogość;
• zobojętnienie, apatia, zmniejszenie, a nawet utrata zdolności do przeżywania radości; dziecko przestaje cieszyć się z rzeczy lub wydarzeń, które wcześniej sprawiały mu radość,;
• poczucie znudzenia, zniechęcenia; ograniczenie lub zaprzestanie aktywności, które wcześniej były dla dziecka ważne lub przyjemne (np. zabawa, hobby, spotkania z rówieśnikami), a także niechęć do podejmowania codziennych obowiązków lub zupełne ich zaniechanie;
• wycofanie się z życia towarzyskiego, ograniczenie kontaktu z rówieśnikami;
• nadmierna reakcja na uwagi, krytykę – dziecko reaguje rozpaczą lub dużą złością
• depresyjne myślenie („wszystko jest bez sensu”, „i tak nic mi się nie uda”), niska samoocena („jestem beznadziejny/a, gorszy/a, nieatrakcyjny/a, głupi/a”); nieproporcjonalnie pesymistyczna ocena rzeczywistości, własnych możliwości;
• poczucie bycia bezużytecznym, niepotrzebnym; nadmierne obwinianie się nawet za te wydarzenia i okoliczności, na które nie ma się wpływu (np. obwinianie się za konflikt między rodzicami);
• w ciężkich przypadkach depresji mogą wystąpić objawy psychotyczne omamy (inaczej halucynacje), najczęściej słuchowe, rzadziej wzrokowe i węchowe i/lub urojenia (fałszywe przekonania na temat samego siebie i/lub otoczenia) głos krytykujący postępowanie i poczynania chorego, przekonywujący o jego winie, bezużyteczności lub nawet nakazujące mu się okaleczyć lub zabić; rzadziej obejmują wizje zniszczenia, katastrofy lub zapach śmierci i rozkładu. Urojenia najczęściej dotyczą winy, grzeszności, oczekiwania na karę, poczucia nadciągającej zagłady, kataklizmu. Objawy psychotyczne w przebiegu depresji u dzieci są rzadkością, natomiast mogą występować u nastolatków;
• uczucie niepokoju, napięcia wewnętrznego; często zaburzeniom depresyjnym towarzyszy lęk – niemal nieustający, o stałym nasileniu, nieokreślony – trudno wskazać przyczynę lub obiekt takiego lęku („sam nie wiem, czego się boję”);
• podejmowanie impulsywnych, nieprzemyślanych działań („i tak na niczym mi nie zależy”); picie alkoholu, stosowanie innych środków psychoaktywnych (narkotyki, „dopalacze”) – często w celu złagodzenia lęku, napięcia, smutku;
• działania autoagresywne, np.: samookaleczenia (ale nie w celu odebrania sobie życia),
• myśli rezygnacyjne („życie jest bez sensu”, „po co ja żyję”) fantazje na temat śmierci („co by było, gdybym umarł?”, „innym byłoby lepiej, gdyby mnie nie było”);
• myśli, tendencje, próby samobójcze
Inne, niecharakterystyczne dla depresji objawy i problemy, które mogą w jej przebiegu występować, obejmują:
• zaburzenia koncentracji i trudności z zapamiętywaniem;
• pobudzenie psychoruchowe, często wynikające z przeżywanego lęku i napięcia – dziecko wierci się, nie może się skupić na konkretnej czynności, podejmuje bezwiednie bezcelowe działania, np. skubie ubranie, zamazuje długopisem kartkę, obgryza paznokcie;
• podejmowanie niektórych aktywności w nadmiarze – np. gra na komputerze;
• zwiększenie lub zmniejszenie apetytu, a w efekcie - zmiany masy ciała;
• problemy ze snem: trudności z zasypianiem, wybudzanie się w nocy, budzenie się wcześnie rano, nadmierna senność.
Zaburzenia łaknienia oraz zaburzenia snu są jednak częstsze w przypadku zaburzeń depresyjnych u dorosłych.
W grupie dzieci i młodzieży depresja dość często przyjmuje atypowy (nietypowy) obraz. Na pierwszy plan wysuwają się wtedy:
• uporczywe dolegliwości somatyczne, bardzo często prowadzące do prowadzenia licznych i dokładnych badań medycznych, w wyniku których nie udaje się znaleźć organicznych przyczyn tych objawów, np.: bóle brzucha, nudności, wymioty, biegunki, bóle głowy, kołatania serca, duszność, częste zasłabnięcia lub omdlenia, moczenie nocne – taki obraz depresji częściej występuje u dzieci;
• bunt wobec rodziców, szkoły, nieprzestrzeganie zasad, zachowania agresywne i autoagresywne - taki obraz depresji częściej spotyka się u nastolatków.
1 Lub której, jeśli objawy osiągają bardzo duże nasilenie i narastają szybko.
Diagnoza
Aby zdiagnozować epizod depresyjny wg ICD-10 niezbędne jest utrzymywanie się przez minimum dwa tygodnie1 co najmniej 2 objawów podstawowych oraz co najmniej 2 objawów dodatkowych.
Objawy podstawowe:
• Obniżony nastrój
• Utrata zainteresowań i zdolności do radowania się
• Zmniejszenie energii prowadzące do wzmożonej męczliwości i zmniejszenia aktywności
Objawy dodatkowe:
• Osłabienie koncentracji i uwagi
• Niska samoocena i mała wiara w siebie
• Poczucie winy i małej wartości (nawet w epizodach o łagodnym nasileniu)
• Pesymistyczne, czarne widzenie przyszłości
• Myśli i czyny samobójcze
• Zaburzenia snu
• Zmniejszony apetyt
5. Leczenie
Jeśli objawy depresyjne mają takie nasilenie, że utrudniają dziecku codzienne funkcjonowanie w domu, w szkole i w grupie rówieśniczej oraz gdy utrzymują się dłużej niż 2 tygodnie, należy zgłosić się po fachową pomoc – najlepiej do lekarza wyspecjalizowanego w psychiatrii dzieci i młodzieży, ewentualnie do psychologa lub lekarza pediatry/lekarza pierwszego kontaktu, którzy w razie potrzeby przekierują dziecko na konsultację psychiatryczną.
Warto również rozmawiać z dzieckiem o jego samopoczuciu. Dziecko często samo sygnalizuje, że nie radzi sobie ze swoimi emocjami.
Sytuacją, w której należy bezwzględnie i natychmiastowo poszukiwać pomocy lekarza psychiatry jest zagrożenie samobójstwem. U dzieci i młodzieży próby samobójcze mogą mieć demonstracyjny charakter i rzadziej niż w przypadku dorosłych kończą się śmiercią, ale nigdy nie można ich bagatelizować.
Leczenie depresji u dzieci i młodzieży wymaga zaangażowania rodziców/opiekunów, a czasem także nauczycieli i innych osób, które biorą udział w opiece nad dzieckiem.
Podstawowymi metodami leczenia są oddziaływania niefarmakologiczne: psychoedukacja i psychoterapia, a w niektórych przypadkach wskazane lub wręcz konieczne jest włączenie leków.