Statystyki

  • Odwiedziło nas: 2981476
  • Do końca roku: 237 dni
  • Do wakacji: 44 dni

Kartka z kalendarza

Kalendarium

Środa, 2024-05-08

Imieniny: Kornela, Lizy

INFORMATYKA

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny klasy 4-8

w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Legnickim Polu

mgr Paweł Zwierzew

 

I. PROGRAM

Program nauczania: Program nauczania informatyki w szkole podstawowej. Lubię to!

 

II. PODRĘCZNIK

Lubię to! Podręcznik do informatyki dla klasy (czwartej, piątej, szóstej, siódmej, ósmej) szkoły podstawowej. Wyd. Nowa Era

III. OCENIANIE

Zajęcia z informatyki są w ogromnej większości ćwiczeniami praktycznymi. Ćwiczenia te powinny kończyć się określonym rezultatem. I ten rezultat pracy na lekcji jest oceniany. Oceniana jest zgodność rezultatu z postawionym zadaniem, na przykład: czy procedura utworzona przez ucznia daje właściwy wynik. Mniejsze znaczenie ma sposób rozwiązania.

Jak będą sprawdzane wiadomości i umiejętności uczniów?

 

Forma aktywności

Jak często

Uwagi

ćwiczenia wykonywane w trakcie lekcji

w zasadzie na każdej lekcji

sprawdzamy wyniki pracy

praca na lekcji

na każdej lekcji

sprawdzamy sposób pracy, aktywność, przestrzeganie zasad bezpiecznej pracy

odpowiedzi ustne, udział w dyskusjach

czasami

 

prace domowe 

wtedy gdy potrzebne

 

referaty, opracowania

głównie w ramach realizacji projektów (ciągów lekcji)

 

przygotowanie do lekcji

wtedy, gdy potrzebne

zwracamy uwagę na pomysły i przygotowane materiały do pracy na lekcji

udział w konkursach

nieobowiązkowo

wpływa na podniesienie oceny

 

Opis wymagań, które trzeba spełnić, aby uzyskać ocenę:

 

Celującą
Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania z lekcji i zadania dodatkowe. Jego wiadomości i umiejętności wykraczają poza te, które są zawarte w programie informatyki. Jest aktywny na lekcjach i pomaga innym. Ćwiczenia na lekcji wykonuje bezbłędnie, trzeba zadawać mu dodatkowe, trudniejsze zadania. Bierze udział w konkursach informatycznych, przechodząc w nich poza etap wstępny. Wykonuje dodatkowe prace informatyczne, takie jak przygotowanie pomocniczych materiałów na komputerze, pomoc innym nauczycielom w wykorzystaniu komputera na ich lekcjach.

 

Bardzo dobrą
Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania z lekcji. Opanował wiadomości i umiejętności zawarte w programie informatyki. Na lekcjach jest aktywny, pracuje systematycznie i potrafi pomagać innym w pracy. Zawsze kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je bezbłędnie.

 

Dobrą
Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze nie tylko proste zadania. Opanował większość wiadomości i umiejętności, zawartych w programie informatyki. Na lekcjach pracuje systematycznie i wykazuje postępy. Prawie zawsze kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je niemal bezbłędnie.

 

W przypadku niższych stopni istotne jest to, czy uczeń osiągnął podstawowe umiejętności wymienione w podstawie programowej, czyli:

  • Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem, wykorzystanie sieci komputerowej; komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
  • Wyszukiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie za pomocą komputera rysunków, tekstów, danych liczbowych, motywów, animacji, prezentacji multimedialnych.
  • Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera, z zastosowaniem podejścia algorytmicznego.
  • Wykorzystywanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin oraz do rozwijania zainteresowań.
  • Ocena zagrożeń i ograniczeń, docenianie społecznych aspektów rozwoju i zastosowań informatyki.

 

Dostateczną
Uczeń potrafi wykonać na komputerze proste zadania, czasem z niewielką pomocą. Opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej informatyki. Na lekcjach stara się pracować systematycznie, wykazuje postępy. W większości wypadków kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia.

 

Dopuszczającą
Uczeń czasami potrafi wykonać na komputerze proste zadania, opanował część umiejętności zawartych w podstawie programowej. Na lekcjach pracuje niesystematycznie, jego postępy są zmienne, nie kończy niektórych wykonywanych ćwiczeń. Braki w wiadomościach i umiejętnościach nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy i umiejętności informatycznych w toku dalszej nauki.

 

Niedostateczną

Uczeń nie potrafi wykonać na komputerze prostych zadań. Nie opanował podstawowych umiejętności zawartych w podstawie programowej.  Nie wykazuje postępów w trakcie pracy na lekcji, nie pracuje na lekcji lub nie kończy wykonywanych ćwiczeń. Nie ma wiadomości i umiejętności niezbędnych dla kontynuowania nauki na wyższym poziomie.

 

IV. ZASADY I FORMY SPRAWDZANIA I OCENIANIA, SPOSOBY I TERMINY KONTROLI

 

  1. Uczeń powinien aktywnie uczestniczyć w zajęciach i w swojej pracy dążyć do poszerzania i pogłębiania zdobytych umiejętności i wiadomości wykorzystując dostępne metody i formy pracy.
  2. Uczeń ma prawo 1 raz w semestrze być nieprzygotowanym do zajęć. Fakt ten może zostać odnotowany w dzienniku i/lub zeszycie ucznia, jednakże nie ma on wpływu na ocenę.
  3. Na początku roku uczniowi zostaje przedstawiona informacja na temat form sprawdzania umiejętności i wiadomości, sposobów dokonywania oceny.
  4. Uczeń ma prawo do uzyskania dodatkowych wyjaśnień dotyczących wystawionej oceny cząstkowej.
  5. Wprowadza się symbol zero „0” stosowany w wypadku, gdy uczeń nie zgłosi się na zapowiedziany pisemny sprawdzian wiadomości, kartkówkę, projekt itp. Uczeń ma obowiązek uzupełnić daną pracę w terminie uzgodnionym z nauczycielem i wówczas symbol „0” zastąpiony zostanie jedną z ocen cząstkowych zgodnie z ustaloną powyżej skalą ocen cząstkowych. Jeśli uczeń nie dopełni obowiązku uzupełnienia materiału objętego sprawdzianem, symbol „0” nie zostanie anulowany i będzie brany pod uwagę przy ustalaniu oceny śródrocznej (rocznej).
  6. Uczeń ma obowiązek uzupełnienie zaległości wynikłych z nieobecności, na zasadach w i terminie ustalonym przez prowadzącego zajęcia zgodnie z WSO. Sprawdziany teoretyczne i praktyczne umiejętności pracy na komputerze, wskazane przez nauczyciela karty pracy (kartkówki) są obowiązkowe.
  7. Uczeń gromadzi wykonane przez siebie zadania w utworzonych folderze wyznaczonym przez nauczyciela. Odpowiada za sposób i czytelność przechowywania informacji.
  8. W przypadku błędnego zapisu pliku lub jego brak na wskazanym do zapisu nośniku danych w celu oceny pracy jest równoznaczne z otrzymaniem przez ucznia oceny niedostatecznej.
  9. Kopiowanie prac oraz ingerencja w folder innych uczniów jest zabronione. W przypadku stwierdzenia naruszenia praw autorskich praca własna ucznia oceniana jest jako niedostateczna.
  10. Za systematyczne, co najmniej kilkumiesięczne, podejmowanie działań wykorzystujących umiejętności związane z informatyką na rzecz podniesienia jakości pracy szkoły uczeń może uzyskać dodatkowo ocenę (oceny) cząstkowe umożliwiające uzyskanie oceny klasyfikacyjnej o notę wyższą.
  11. Formy oceniania bieżącej pracy ucznia na lekcji to:karty ćwiczeń (np. krzyżówka), notatki w zeszycie, wykonywanie bieżących ćwiczeń na lekcji na komputerze.
  12. W trakcie semestru uczniowie piszą karty pracy (kartkówki) bez wcześniejszego uprzedzenia(sprawdzające systematyczną pracę ucznia i bieżące przygotowanie do zajęć).
  13. Sprawdziany teoretyczne i praktyczne, ćwiczenia sprawdzające (zawsze zapowiedziane) bez możliwości lub z możliwością korzystania ze sprzętu i oprogramowania (uczeń informowany jest o tym przed sprawdzianem).

Są to obowiązkowe zadania teoretyczne i/lub praktyczne, wykonywane przez ucznia na komputerze badające kompetencje ucznia na różnych poziomach:

- uczeń rozwiązując dowolny problem powinien korzystać z wiedzy zdobytej wcześniej dotyczącej tych samych metod (zapis, odczyt pliku), a nie traktować każdej dziedziny wiedzy oddzielnie.

- gdy wykonywane zadanie ma być podsumowaniem większego działu, w ocenie uwzględniane jest opanowanie wszystkich umiejętności przewidzianych w programie dla danego tematu.

  1. Wiedza ucznia może również być sprawdzana w trakcie odpowiedzi ustnych lub poprzez ocenę wykonania zadania projektowego wg ustalonych przez nauczyciela zasad i z zachowaniem terminów. Niepodjęcie realizacji lub niedotrzymanie terminu oddania pracy projektowej jest równoznaczne z otrzymaniem przez ucznia symbolu 0.
  2. Zadawane w trakcie zajęć indywidualne pytania mają na celu: określenie stopnia przygotowania do zajęć, określenie stopnia opanowania danej umiejętności, określenie stopnia aktywności uczestnictwa w zajęciach, stwierdzenia samodzielności rozwiązania problemu.

Zdobyte w ten sposób informacje służą do obiektywizacji wystawianej oceny za realizacje zadań.

  1. Zadania sprawdzające mają na celu określenie stopnia opanowania umiejętności: rozwiązywania problemów za pomocą komputera, łączenia umiejętności praktycznej z wiedzą teoretyczną, oraz znajomości: podstawowych metod pracy na komputerze, wspólnych dla różnych programów mechanizmów, podstawowych pojęć i metod informatyki.
  2. Uczeń ma możliwość realizacji zadań dodatkowych, po zgłoszeniu się do nauczyciela i uzgodnieniu formy i terminu realizacji. Za pracę nadobowiązkową uczeń może otrzymać dodatkową ocenę.
  3. Na ocenę semestralną (roczną) wpływają następujące elementy:
  • Oceny z bieżących prac ucznia na lekcji.
  • Różne formy sprawdzania umiejętności (kartkówki, sprawdziany, ćwiczenia sprawdzające, projekt).
  • Zadania i prace domowe, które uczeń może wykonać bez nadzoru nauczyciela.
  • Zrealizowane zadania dodatkowe.
  • Samodzielność wykorzystywania nabytej wiedzy i umiejętności.
  • Zrealizowanie bądź niezrealizowanie zadań/prac/sprawdzianów mających charakter obowiązkowy.
  • Udział w konkursach przedmiotowych.

 

V. SPOSOBY INFORMOWANIA O WYMAGANIACH

 

Uczniowie zostają poinformowani o wymaganiach na poszczególne stopnie na początku roku szkolnego. Rodzice uczniów zostają zapoznani z kryteriami wymagań w czasie zebrania informacyjnego, konsultacji z nauczycielem lub poprzez stronę internetową szkoły.

 

VI. ZASADY POPRAWIANIA STOPNI

 

  1. Poprawa jest dobrowolna i musi odbywać się podczas wyznaczonych przez nauczyciela konsultacji, w ciągu dwóch tygodni od uzyskania oceny pracy w dokładnym terminie wcześniej ustalonym z nauczycielem. Ocena z poprawy sprawdzianu, kartkówki jest zawsze odnotowana w dzienniku.
  2. W wyniku długiej (50%) nieusprawiedliwionej nieobecności, która uniemożliwiła uzyskanie przez ucznia oceny semestralnej lub końcowej należy stosować procedury przewidziane w zasadach wewnątrzszkolnego oceniania.
  3. Rodzice mogą uzyskać szczegółowe informacje o postępach i wynikach swojego dziecka podczas bezpośrednich kontaktów z nauczycielem według harmonogramu i zasad spotkań przyjętych przez szkołę.
Title