Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny klasy 4-8
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Legnickim Polu
mgr Paweł Zwierzew
I. PROGRAM
Program nauczania: Program nauczania informatyki w szkole podstawowej. Lubię to!
II. PODRĘCZNIK
Lubię to! Podręcznik do informatyki dla klasy (czwartej, piątej, szóstej, siódmej, ósmej) szkoły podstawowej. Wyd. Nowa Era
III. OCENIANIE
Zajęcia z informatyki są w ogromnej większości ćwiczeniami praktycznymi. Ćwiczenia te powinny kończyć się określonym rezultatem. I ten rezultat pracy na lekcji jest oceniany. Oceniana jest zgodność rezultatu z postawionym zadaniem, na przykład: czy procedura utworzona przez ucznia daje właściwy wynik. Mniejsze znaczenie ma sposób rozwiązania.
Jak będą sprawdzane wiadomości i umiejętności uczniów?
Forma aktywności |
Jak często |
Uwagi |
ćwiczenia wykonywane w trakcie lekcji |
w zasadzie na każdej lekcji |
sprawdzamy wyniki pracy |
praca na lekcji |
na każdej lekcji |
sprawdzamy sposób pracy, aktywność, przestrzeganie zasad bezpiecznej pracy |
odpowiedzi ustne, udział w dyskusjach |
czasami |
|
prace domowe |
wtedy gdy potrzebne |
|
referaty, opracowania |
głównie w ramach realizacji projektów (ciągów lekcji) |
|
przygotowanie do lekcji |
wtedy, gdy potrzebne |
zwracamy uwagę na pomysły i przygotowane materiały do pracy na lekcji |
udział w konkursach |
nieobowiązkowo |
wpływa na podniesienie oceny |
Opis wymagań, które trzeba spełnić, aby uzyskać ocenę:
Celującą
Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania z lekcji i zadania dodatkowe. Jego wiadomości i umiejętności wykraczają poza te, które są zawarte w programie informatyki. Jest aktywny na lekcjach i pomaga innym. Ćwiczenia na lekcji wykonuje bezbłędnie, trzeba zadawać mu dodatkowe, trudniejsze zadania. Bierze udział w konkursach informatycznych, przechodząc w nich poza etap wstępny. Wykonuje dodatkowe prace informatyczne, takie jak przygotowanie pomocniczych materiałów na komputerze, pomoc innym nauczycielom w wykorzystaniu komputera na ich lekcjach.
Bardzo dobrą
Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania z lekcji. Opanował wiadomości i umiejętności zawarte w programie informatyki. Na lekcjach jest aktywny, pracuje systematycznie i potrafi pomagać innym w pracy. Zawsze kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je bezbłędnie.
Dobrą
Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze nie tylko proste zadania. Opanował większość wiadomości i umiejętności, zawartych w programie informatyki. Na lekcjach pracuje systematycznie i wykazuje postępy. Prawie zawsze kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je niemal bezbłędnie.
W przypadku niższych stopni istotne jest to, czy uczeń osiągnął podstawowe umiejętności wymienione w podstawie programowej, czyli:
- Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem, wykorzystanie sieci komputerowej; komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
- Wyszukiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie za pomocą komputera rysunków, tekstów, danych liczbowych, motywów, animacji, prezentacji multimedialnych.
- Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera, z zastosowaniem podejścia algorytmicznego.
- Wykorzystywanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin oraz do rozwijania zainteresowań.
- Ocena zagrożeń i ograniczeń, docenianie społecznych aspektów rozwoju i zastosowań informatyki.
Dostateczną
Uczeń potrafi wykonać na komputerze proste zadania, czasem z niewielką pomocą. Opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej informatyki. Na lekcjach stara się pracować systematycznie, wykazuje postępy. W większości wypadków kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia.
Dopuszczającą
Uczeń czasami potrafi wykonać na komputerze proste zadania, opanował część umiejętności zawartych w podstawie programowej. Na lekcjach pracuje niesystematycznie, jego postępy są zmienne, nie kończy niektórych wykonywanych ćwiczeń. Braki w wiadomościach i umiejętnościach nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy i umiejętności informatycznych w toku dalszej nauki.
Niedostateczną
Uczeń nie potrafi wykonać na komputerze prostych zadań. Nie opanował podstawowych umiejętności zawartych w podstawie programowej. Nie wykazuje postępów w trakcie pracy na lekcji, nie pracuje na lekcji lub nie kończy wykonywanych ćwiczeń. Nie ma wiadomości i umiejętności niezbędnych dla kontynuowania nauki na wyższym poziomie.
IV. ZASADY I FORMY SPRAWDZANIA I OCENIANIA, SPOSOBY I TERMINY KONTROLI
- Uczeń powinien aktywnie uczestniczyć w zajęciach i w swojej pracy dążyć do poszerzania i pogłębiania zdobytych umiejętności i wiadomości wykorzystując dostępne metody i formy pracy.
- Uczeń ma prawo 1 raz w semestrze być nieprzygotowanym do zajęć. Fakt ten może zostać odnotowany w dzienniku i/lub zeszycie ucznia, jednakże nie ma on wpływu na ocenę.
- Na początku roku uczniowi zostaje przedstawiona informacja na temat form sprawdzania umiejętności i wiadomości, sposobów dokonywania oceny.
- Uczeń ma prawo do uzyskania dodatkowych wyjaśnień dotyczących wystawionej oceny cząstkowej.
- Wprowadza się symbol zero „0” stosowany w wypadku, gdy uczeń nie zgłosi się na zapowiedziany pisemny sprawdzian wiadomości, kartkówkę, projekt itp. Uczeń ma obowiązek uzupełnić daną pracę w terminie uzgodnionym z nauczycielem i wówczas symbol „0” zastąpiony zostanie jedną z ocen cząstkowych zgodnie z ustaloną powyżej skalą ocen cząstkowych. Jeśli uczeń nie dopełni obowiązku uzupełnienia materiału objętego sprawdzianem, symbol „0” nie zostanie anulowany i będzie brany pod uwagę przy ustalaniu oceny śródrocznej (rocznej).
- Uczeń ma obowiązek uzupełnienie zaległości wynikłych z nieobecności, na zasadach w i terminie ustalonym przez prowadzącego zajęcia zgodnie z WSO. Sprawdziany teoretyczne i praktyczne umiejętności pracy na komputerze, wskazane przez nauczyciela karty pracy (kartkówki) są obowiązkowe.
- Uczeń gromadzi wykonane przez siebie zadania w utworzonych folderze wyznaczonym przez nauczyciela. Odpowiada za sposób i czytelność przechowywania informacji.
- W przypadku błędnego zapisu pliku lub jego brak na wskazanym do zapisu nośniku danych w celu oceny pracy jest równoznaczne z otrzymaniem przez ucznia oceny niedostatecznej.
- Kopiowanie prac oraz ingerencja w folder innych uczniów jest zabronione. W przypadku stwierdzenia naruszenia praw autorskich praca własna ucznia oceniana jest jako niedostateczna.
- Za systematyczne, co najmniej kilkumiesięczne, podejmowanie działań wykorzystujących umiejętności związane z informatyką na rzecz podniesienia jakości pracy szkoły uczeń może uzyskać dodatkowo ocenę (oceny) cząstkowe umożliwiające uzyskanie oceny klasyfikacyjnej o notę wyższą.
- Formy oceniania bieżącej pracy ucznia na lekcji to:karty ćwiczeń (np. krzyżówka), notatki w zeszycie, wykonywanie bieżących ćwiczeń na lekcji na komputerze.
- W trakcie semestru uczniowie piszą karty pracy (kartkówki) bez wcześniejszego uprzedzenia(sprawdzające systematyczną pracę ucznia i bieżące przygotowanie do zajęć).
- Sprawdziany teoretyczne i praktyczne, ćwiczenia sprawdzające (zawsze zapowiedziane) bez możliwości lub z możliwością korzystania ze sprzętu i oprogramowania (uczeń informowany jest o tym przed sprawdzianem).
Są to obowiązkowe zadania teoretyczne i/lub praktyczne, wykonywane przez ucznia na komputerze badające kompetencje ucznia na różnych poziomach:
- uczeń rozwiązując dowolny problem powinien korzystać z wiedzy zdobytej wcześniej dotyczącej tych samych metod (zapis, odczyt pliku), a nie traktować każdej dziedziny wiedzy oddzielnie.
- gdy wykonywane zadanie ma być podsumowaniem większego działu, w ocenie uwzględniane jest opanowanie wszystkich umiejętności przewidzianych w programie dla danego tematu.
- Wiedza ucznia może również być sprawdzana w trakcie odpowiedzi ustnych lub poprzez ocenę wykonania zadania projektowego wg ustalonych przez nauczyciela zasad i z zachowaniem terminów. Niepodjęcie realizacji lub niedotrzymanie terminu oddania pracy projektowej jest równoznaczne z otrzymaniem przez ucznia symbolu 0.
- Zadawane w trakcie zajęć indywidualne pytania mają na celu: określenie stopnia przygotowania do zajęć, określenie stopnia opanowania danej umiejętności, określenie stopnia aktywności uczestnictwa w zajęciach, stwierdzenia samodzielności rozwiązania problemu.
Zdobyte w ten sposób informacje służą do obiektywizacji wystawianej oceny za realizacje zadań.
- Zadania sprawdzające mają na celu określenie stopnia opanowania umiejętności: rozwiązywania problemów za pomocą komputera, łączenia umiejętności praktycznej z wiedzą teoretyczną, oraz znajomości: podstawowych metod pracy na komputerze, wspólnych dla różnych programów mechanizmów, podstawowych pojęć i metod informatyki.
- Uczeń ma możliwość realizacji zadań dodatkowych, po zgłoszeniu się do nauczyciela i uzgodnieniu formy i terminu realizacji. Za pracę nadobowiązkową uczeń może otrzymać dodatkową ocenę.
- Na ocenę semestralną (roczną) wpływają następujące elementy:
- Oceny z bieżących prac ucznia na lekcji.
- Różne formy sprawdzania umiejętności (kartkówki, sprawdziany, ćwiczenia sprawdzające, projekt).
- Zadania i prace domowe, które uczeń może wykonać bez nadzoru nauczyciela.
- Zrealizowane zadania dodatkowe.
- Samodzielność wykorzystywania nabytej wiedzy i umiejętności.
- Zrealizowanie bądź niezrealizowanie zadań/prac/sprawdzianów mających charakter obowiązkowy.
- Udział w konkursach przedmiotowych.
V. SPOSOBY INFORMOWANIA O WYMAGANIACH
Uczniowie zostają poinformowani o wymaganiach na poszczególne stopnie na początku roku szkolnego. Rodzice uczniów zostają zapoznani z kryteriami wymagań w czasie zebrania informacyjnego, konsultacji z nauczycielem lub poprzez stronę internetową szkoły.
VI. ZASADY POPRAWIANIA STOPNI
- Poprawa jest dobrowolna i musi odbywać się podczas wyznaczonych przez nauczyciela konsultacji, w ciągu dwóch tygodni od uzyskania oceny pracy w dokładnym terminie wcześniej ustalonym z nauczycielem. Ocena z poprawy sprawdzianu, kartkówki jest zawsze odnotowana w dzienniku.
- W wyniku długiej (50%) nieusprawiedliwionej nieobecności, która uniemożliwiła uzyskanie przez ucznia oceny semestralnej lub końcowej należy stosować procedury przewidziane w zasadach wewnątrzszkolnego oceniania.
- Rodzice mogą uzyskać szczegółowe informacje o postępach i wynikach swojego dziecka podczas bezpośrednich kontaktów z nauczycielem według harmonogramu i zasad spotkań przyjętych przez szkołę.